Horecaondernemers en de WAB

WET ARBEIDSMARKT IN BALANS || De belangrijkste veranderingen || De oproepovereenkomst
november 19, 2019

Horecaondernemers en de WAB

Sinds 1 januari 2020 gelden er nieuwe regels voor oproepkrachten. De Wet arbeidsmarkt in balans bepaalt dat oproepmedewerkers extra rechten krijgen. Het Kabinet voerde de wijzigingen door omdat de voormalige situatie te onzeker voor oproepkrachten bleek te zijn. Vaak wist deze groep niet hoeveel uur ze zou gaan werken en moest steeds beschikbaar zijn voor een oproep.

Met de komst van de nieuwe wet moeten werkgevers oproepkrachten elk jaar een schriftelijk aanbod doen met een vaste urenomvang, gebaseerd op het gemiddeld aantal verloonde uren in de afgelopen 12 maanden. Werkgevers moeten oproepkrachten die op 1 januari 2020 al minimaal 1 jaar in dienst zijn uiterlijk 1 februari 2020 zo’n aanbod doen. Doen ze dat niet op tijd? Dan kan de oproepkracht zich hier alsnog op beroepen en ben je als ondernemer met terugwerkende kracht loon over deze uren verschuldigd. Heb je eind 2019 bijvoorbeeld een schriftelijk aanbod gegeven van 15 uur per maand en de werknemer heeft gemiddeld over de laatste 12 maanden 20 uur per maand gewerkt? Dan ontkom je er vanaf 1 januari 2020 niet aan om hem of haar een aanbod te doen voor een vaste urenomvang van 20 uur per week.

Vier dagen

Daarnaast moeten werkgevers hun oproepkrachten vanaf 1 januari 2020 minimaal vier dagen van tevoren oproepen. Dat kan voor bepaalde ondernemers een extra kostenpost betekenen. Denk aan horeca ondernemers die met mooi weer meer mensen nodig hebben in de bediening en met slecht weer juist minder. Zij kunnen nu niet meer een dag van te voren hun oproepkrachten oproepen of afbellen zonder dat het financiële gevolgen heeft.

Bent u ook benieuwd wat de impact van de Wet Arbeidsmarkt in Balans gaat zijn op uw bedrijfsvoering en bedrijfskosten? En zijn er nog mogelijkheden om medewerkers flexibel in te zetten? Wij adviseren u graag over de mogelijkheden.

Bron: Das Rechtsbijstandverzekering