Flexkrachten voor onregelmatige diensten lastig te werven.

Vijf tips voor een aantrekkelijke vacature tekst.
april 17, 2019
Per 1 juli wettelijk minimumloon 1,23% hoger.
mei 13, 2019

Flexkrachten voor onregelmatige diensten lastig te werven.

Werkgevers hebben moeite met het werven en selecteren van flexibele medewerkers voor onregelmatig werk. 71% van de Nederlandse werkgevers geeft aan dat dit een probleem is. Daarnaast geeft 67% aan te worstelen met het behouden van deze flexibele medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van Quinyx.

Met name bedrijven uit de hospitality – en retailsector ( maar liefst 75% ) lopen tegen dit probleem aan. Ook in de horeca en logistieke sector is het lastig om flexibele medewerkers te vinden en te behouden voor onregelmatig werk.

Uit het onderzoek blijkt dat er een aantal oorzaken zijn waarom het lastig is flexibele medewerkers te vinden en te behouden. Allereerst bestaat er een negatief imago rondom banen met flexibele en onregelmatige werkuren. 32% van de werkgevers loopt hier tegenaan. Daarnaast speelt de krapte op de arbeidsmarkt een grote rol. Tot slot stelt 29% dat kandidaten niet de juiste vaardigheden voor het werk bezitten. Er bestaat dus een mismatch op de arbeidsmarkt.

Tip van Quinyx; Op het gebied van recruitment en retentie valt er in Nederland nog een hoop te winnen. Het is belangrijk dat werkzoekenden begrijpen wat werken met onregelmatige dienstroosters precies inhoudt. Dit kan door beleid op te stellen dat niet alleen flexibel werken stimuleert, maar ook duidelijk maakt wat wordt verwacht van degenen die ervoor kiezen om op deze manier te werken. Zo zullen werknemers van meet af aan op de hoogte zijn van de positionering van het bedrijf met betrekking tot arbeidsrelaties. Werkgevers doen er tevens verstandig aan om in gesprek te gaan met huidige werknemers over hun eisen en wensen. Maak contact en zoek uit wat er speelt binnen de organisatie. Alleen zo kan de stap richting succesvol werven én behouden worden gezet.”

Bron: Flexmarkt